Selasa, 12 Mac 2013

NASAKH DAN MANSUKH



KOLEJ UNIVERSITI ISLAM MELAKA
AKADEMI PENGAJIAN ISLAM(API)
DIPLOMA SYARIAH ISLAMIYAH (DSI)
TARIKH TASYRI’ (SYR 3093)
NASAKH DAN MANSUKH

DISEDIAKAN OLEH:
·         MUHAMMAD NOOR SALEM BIN ZAINAL         (D1220275).
·         AZFAR NAUFAL BIN SAIFUL NIZZAM              (D1220280).

PENSYARAH PEMBIMBING:
·         USTAZ SUHAIMI BIN ABU HASAN





PENGHARGAAN.

  Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, yang telah mencurahkan rahmat dan kasih sayang Nya kepada seluruh manusia. Tuhan maha mencipta sekian alam semesta, yang yang esa, dan tidak sesuatu pun yang menyerupainya.
            Selawat dan salam dipohonkan untuk penghulu kita, Imam sekalian Rasul, Nabi yang paling akhir yang diutus Tuhan untuk menjadi saksi, pembawa kabar gembira untuk hamba-hamba Nya yang soleh dan membawa kabar duka untuk umat yang durhaka. Rasul yang memanggil umat ke jalan Allah dan menjadi pelita bagi seluruh manusia di kegelapan zaman, yaitu Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wasallam.
            Perjalanan waktu mengiringi perkembangan alam dan manusia yang menyebabkan berbagai macam keragaman, baik suku, bangsa, bahasa, kebiasaan sebagainya. Sedangkan Alquran telah menjelaskan bahawa islam adalah agama bagi semesta alam. Ertinya Islam bersifat global yang berisi aturan dan pedoman untuk makhluk di seluruh alam semesta. Keperluan manusia di tempat yang berbeza mesti berbeza pula. Adat di suatu tempat belum tentu sama dengan adat di tempat lain. Begitu juga manusia zaman dahulu mesti memiliki keperluan dan adat yang berbeza dengan manusia pa azan kini. Oleh karana itu, wajarlah jika Allah menghapus suatu hukum dengan hukum lain untuk menjaga kepentingan para hambanya berdasarkan pengetahuannya tentang yang pertama dan terakhir.
            Berdasarkan kenyataan diatas, maka kami akan menerangkan salah satu bab dalam ulumul qur’an yaitu nasikh dan mansukh dengan beberapa babnya. Tentunya kami tidak hanya terpaku dengan sub bab yang telah ditentukan, dengan harapan dapat memberikan pengetahuan yang lebih kepada para pembaca mengenai bab ini.                                                      
                                                                                                                                         
PENDAHULUAN
Tarikh Tasyrik merupakan satu pembelajaran yang membawa kita supaya dapat mengetahui sesuatu sejarah bagaimana terjadinya syariat atau syariah islamiah yang diikuti oleh setiap umat Islam dari zaman kerasulan Nabi Muhammad S.A.W sehingga ke akhir zaman iaitu Kiamat.Syariah atau syariat itu pada bahasanya bermaksud suatu bahasa yang membawa kita ke jalan yang lurus,sepertimana air berjalan dan beraliran air itu.Selain itu,syariah itu pada istilahnya bermaksud perintah Allah untuk hambanya supaya ikut akan agama tersebut dengan kepelbagaian hukum yang ada didalam perintah Allah iaitu Al-quran.Hukum-hukum yang terdapat dalam kalam Allah itu dipanggil sebagai syariat kerana setiap arahan atau larangan Allah itu dikenali sebagai syariat.
Nasikh mansukh merupakan salah satu dari pembahasan ilmu al Qur'an.Dalam perkembangannya konsep naskh sangat kontroversial.Jika naskh ini dilihat dari perspektif sejarah serta diangkat dalam sebuah kajian tafsir dan ulumul Qur'an, memiliki perana yang peranan dalam wacana tafsir. Hal ini terbukti bahwa, jika sebuah ayat disimpulkan sebagai ayat nasikh maka yang berhak menaskhnya adalah Allah s.w.t.. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui sejarah dan perkembangan nasikh mansukh; mengetahui sejauh mana implikasi nasikh dan mansukh terhadap penafsiran al Qur'an. Jenis penelitian ini adalah kepustakaan dan internet, maka teknik yang digunakan adalah pengumpulan data secara tersusun, yaitu pengambilan bahan pustaka yang sesuai dan berhubungan dengan objek pembahasan penulisan. Penelitian ini bersifat analisis-diskriptif yaitu dengan mengumpulkan data-data yang ada, menafsirkan dan menganalisa dengan menggunakan pendekatan sejarah. Kesimpulan dari penelitian ini adalah sejarah pemikiran naskh tidak dapat ditelusuri


hingga zaman nabi, karena tidak ada petunjuk yang jelas tentang hal tersebut. Akan tetapi ilmu naskh sudah ada, sebagaimana termaktub dalam al Qur'an surat al Baqarah ayat 106. Keberadaan naskh dalam al Qur'an diperkuat oleh asar serta riwayat-riwayat yang disandarkan pada sahabat. Sehingga zaman setelah nabi dan sahabat para ulama bertengkar tentang hal ini, ada yang menerima naskh adalah sebagai keniscayaan (proses sejarah) dan ada yang menolak naskh dengan alasan-alasan tertentu. Salah satunya adalah tidak mungkin terjadi bahwa ayat-ayat al Qur'an yang dibuang (dihapuskan), karena menurutnya seluruh ayat al Qur'an operatif abadi.






                                                                                                                                         

                                                                                                                                         

                                                                                                                                                     


                                                                                                                                         
                                                                                                                                               
Difinisi Nasakh Mansukh
1.    -Dari segi bahasa bermaksud menghapuskan atau mengubah[1].

2.    -Istilahnya bermaksud membatalkan sesuatu hukum syarak dengan dalil syarak yang baru atau mengahapuskan hukum syarak yang telah sabit dengan cara yang dikehendaki oleh syarak dalam bentuk-bentuk yang tertentu.

 Dalil yang menyatakan syariat menasakhkan ayat quran:

Firman Allah bermaksud Apa saja ayat yang kami mansukhkan(batalkan),atau yang kami tinggalkan(tangguhkan), kami datangkan dengan ganti yang lebih baik daripadanya atau yang sebanding dengannya.(SURAH AL BAQARAH 106).
                                                                                                                                          








Syarat-Syarat NASAKH dan  MANSUKH antaranya: [3]
1.    Hendaklah hukum yang mansukh adalah hukum syara yang berbentuk amali'.
2.    Hujah penghapusan hukum tersebut hendaklah di turunkan terkemudian daripada hukum yang mansukh.
3.    Perintah atau larangan yang mansukh tidak terhad kepada waktu-waktu yang tertentu.
4.    Hanya berlaku pada perkara perintah dan larangan.              
5.    Tidak menyentuh masalah akidah, Zat dan sifat-sifat Allah,serta para rasulNya serta kejadian hari akhirat kerana perkara-perkara ini tetap dan tidak berubah.
6.Tidak juga berhubungkait dengan etika dan akhlak serta perkara-perkara      dalam ibadah dan muamalat.  
7.Hukum yang dinasakhkan itu hendaklah berkenaan dengan mereka yang      mempunyai keahlian taklif, supaya hokum yang dimansuhkan itu dapat dilaksanakan, di samping menasakhkan hokum sebelumnya




[4]CARA-CARA AYAT ALQURAN DINASAKHKAN:


1.Naskh sarih, iaitu ayat yang secara tegas menghapuskan hukum yang terdapat pada ayat terdahulu. Misal:Surah al-Anfal : 65-66.

      2. Naskh Dimni, iaitu apabila ada ketentuan hukum ayat-ayat terdahulu tidak bisa dikompromikan dengan ketentuan hukum ayat yang datang kemudian dan ia me-nasakh ayat terdahulu. Misal, ayat tentang kewajiban wasiat kepada ahli waris yang dianggap mansukh oleh ayat waris.

      3. Naskh Kull, iaitu menasakh hukum yang datang sebelumnya secara keseluruhan. Misal, ketentuan idah 4 bulan 10 hari (al-Baqarah : 234).

      4. Naskh Juz’i, iaitu menaskh hukum yang merangkumi seluruh individu dengan hukum yang merangkumi sebahgian individu, atau menasakh hukum yang bersifat mutlak dengan hukum yang bersifat muqayyad (terbatas), misal, an-Nuur : 4 dengan ayat 6

       







JENIS-JENIS BACAAN  NASKH [5]

1.    Naskh tilawah dan hukum. Contoh : penghapusan ayat yang mengharamkan nikah dengan saudara sepersusuan karena bersama-sama menyusu kepada seorang ibu dengan sepuluh susuan, yang di-nasakh dan diganti dengan lima kali susuan.
عن عائشة رضى الله عنها قالت : كان فيما أنزل عشر رضاعات معلومات يحرمن, بخمس معلومات فتوفى رسول الله ص م  وهن مما يقرأ من القران (رواه مسلم)
     2.    Naskh hukum, sedang tilawah-nya tetap. Tulisan dan bacaan ayatnya masih tetap ada dan masih boleh dibaca, tetapi isi hukum ajarannya sudah di-nasakh, sehingga sudah tidak boleh diamalkan lagi. Contoh :
و الذين يتوفون منكم و يذرون أزواجا و صية لآزواجهم متاعا الى الحول غير اخراج (البقرة : 240)
Ayat ini isteri-isteri yang dicerai harus beridah selama 1 th, kemudian Allah menasakh hukum ayat tersebut,

Sehingga keharusan idah satu tahun sudah tidak berlaku lagi, sekalipun lafal naskh ayatnya masih tetap ada dan boleh dibaca. Lalu diganti dengan
والذين يتوفون منكم و يذرون ازواجا يتربصن بأنفسهن أربعة أشهر و عشرا (البقرة : 234)
Dan orang-orang yang meninggal dunia di antara kalian dengan meninggalkan istri- istri itu menangguhkan diri mereka (beridah) selama 4 bulan 10 hari.
                                                                                                                    

  3.       Naskh tilawah  sedang hukumnya tetap. Tulisan ayatnya sudah dihapus, tetapi hukum isinya masih tetap berlaku dan harus diamalkan. Hadis dari Umar bin Khaththab dan Ubayi bin Ka’ab
 كان فيما انزل من القران الشيخ و الشيخة اذا زنيا فارجموهما البتة نكالا من الله
Orang tua laki-laki dan orang tua perempuan kalau keduanya berzina, maka rajamlah (dihukum lempar batu sampai mati) sekaligus sebagai balasan dari Alla

[6]Perkara-perkara yang tidak boleh dinasakhkan.
1.    -segala hukum-hukum asas yang QAT’I[7] seperti beriman dengan allah dan semua rukun iman dan semua rukun-rukun iman serta seluruh asas-asas akidah dan ibadah yang diputuskan secara qat’I seperti kewajipan solat ,puasa dan lain-lain.
Contohnya Allah berfirman :
إن الذين كفروا من أهل الكتاب والمشركين في النار جهنم خا لدين فيها أول هم شر البرية.[8]
Bermaksud: Mereka kekal didalamnya selama-lamanya.
2.    -sifat-sifat baik yang asasi  yang tidak berubah mengikut peredaran zaman dan keadaan seperti keadilan,kebenaran,taat kepada ibu bapa dan lain-lain.
3.    -hukum-hukum syarak yang telah dijelaskan berkekalan oleh nas syarak seperti kewajipan berjihad yang telah dijelaskan di dalam hadis nabi yang bermaksud: Daripada anas berkata, rasullullah s.a.w bersabda: jihad itu berterusan sejak aku ditugaskan oleh allah sehingga umatku memerangi dajal

[9]Bahagian-bahagian nasakh
Terbahagi kepada dua bahagian:
1.    -nasakh yang berganti ialah mansukhkan hukum yang lama dengan menggantikan dengan hokum yang baru samada hokuman ganti lebih ringan,atau  lebih berat pada hokum lama yang telah dimansuhkan contohnya perubahan arah kiblat dari baitul maqdis kearah masjidil haram.
2.    -nasakh yang tidak berganti pula ialah nasakh yang menghapuskan terus sesuatu hokum tanpa digantikan dengan apa2 hukuman yang lain contohnya menasakhkan pengharaman persutubuhan dimalam bulan ramadhan.Firman allah bermaksud dihalalkan kepada kamu,pada malam hari puasa,bercampur dengan isteri-isteri kamu.istri isteri kamu itu dalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bgi mereka.
                                                                                                                                               









Bahagian-bahagian nasakh:
Nasakh terbahagi kepada empat:
1.    -nasakh alquran dengan alquran:           Ulamak bersepakat mengatakan nas quran harus dinasakhkan dengan nas alquran yang lain kerana kedua-duanya ayat quran, kerana dari segi dalil yang diyakini.                                                                       
Ayat mansukh: Firman allah taala:
إن يكن منكم عشرون صبرون يغلبوا ما ئتين وإن يكن منكم مائة يغلبوا ألفا من الذين كفرو[10]
 bermaksud : jika ada diantara kamu dua puluh yang sabar,  nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu);dan jika ada diantara kamu seratus orang nescaya mereka dapat menewasakan seribu orang dari golongan yang kafir.
Ayat nasakh: Firman allah taala:
فإن يكن منكم مائة صابرة يغلبوا ما ءتين وان يكن منكم ألف يغلبوا ألفين بإذن الله[11]

bermaksud: Oleh itu,jika ada diantara kamu seratus orang yang bersabar,nescaya mereka akan dapt menewaskan dua ratus orang,dan jika diantara kamu seribu orang,nescaya mereka akan dapat menewaskan dua ribu orang degan izin allah S.W.T.



2.nasakh assunnah dan assunnah:
عن بريدة , قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : قد كنت نهيتكم عن زيارة القبور . فقد أذن لمحمد في زيارة  قبر أمه فزوروها فإنها تذكر الاخرة.
Dari riwayat hadis  baridah, Rasullulah S.A.W dahulu aku melarang kamu menziarah       kubur.sekarang muhammad mendapat keizinan menziarahi kubur ibunya,maka ziarahlah kubur  kerana ia mengingatkan akhirat.


3.nasakh alquran dan assunnah:
Ayat mansukh: Firman allah taala:
كتب عليكم إذا حضر أحدكم الموت إن ترك خيرا الوصية للولدين والأقربين بالمعروف حقا علي المتقين[12]
 bermaksud : kamu diwajibkan,apabila seorang dari kamu hampir mati,jika ia ada meninggalkan harta,(hendaklah dia) membuat wasiat untuk ibu bapa dan kaum kerabat dengan cara yang baik(menurut peraturan agama),sebagai satu kewajipan atas orang-orang yang bertaqwa.









Ayat nasakh: Maka dimansukhkan ayat alquran kepada hadis rasullulah bermaksud: daripada abu umamah r.a berkata.aku dengar nabi s.a.w bersabda
عن أبي أمامة رضي الله عنه قال، سمعت النبي (ص) إن الله قد اعطي كل ذي حق حقه فلا وصية لوارث[13]
Bermaksud: sesungguhnya allah telah memberi setiap yang mempuyai hak(ahli waris)haknya.maka tiada hak wasiat bagi ahli waris.                                                                                                                
4.nasakh assunnah dengan alquran:
Ayat mansukh: Sabda rasullulah s.a.w bermaksud:
عن ابن عباس قال: صلي رسول الله عليه وسلم وأصحابه إلي بيت المقدس ستة عشر شهرارثم صر فت القبلة بعد.
 daripada ibnu abbas berkata rasullulah s.a.w dan para sahabatnya telah solat menghadap baitul maqdis selama enam belas bulan sebelum berpaling ke arah kiblat(mekkah) selepas itu .
Kemudian ia telah dinasakhkan dengan ayat quran yang memerintahkan supaya menghadap kiblat(mekkah).
                                                                                                                                        
Ayat nasakh: Fiman allah:[14]
قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُون
Bermaksud:kerap kali kami melihat engkau(wahai Muhammad),berulang-ulang menada kelangit,maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang kau sukai. Oleh itu palingkanlah muka kamu kea rah masjidil haram(tempat letaknya ka’abah),dan dimana sahaja kamu berada,maka hadapkanlah mukamu kearahnya.(SURAH AL BAQARAH (144)                                          
CARA-CARA BERLAKU NASAKH
Terbahagi kepada dua bahagian iaitu: nasakh ada ganti dengan nasakh tiada ganti.
                      I.        Nasakh ada ganti
Ø  Nasakh dengan cara ada ganti ini ialah dengan menasakhkan hokum terdahulu , kemudian diganti dengan hokum yang baharu. Ia dapat dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu:
1.Ganti hukum sama dengan dinasakhkan.
2.Ganti hukum yang lebih ringan daripada yang dinasakhkan.
3.Ganti hukum lebih berat yang dinasakhkan.

1.    Ganti hukum sama dengan dinasakhkan.
_ Jumhul ulama bersepakat menasakhkan dengan hukum yang sama. Nasakh seperti ini berlaku contohnya
عن ابن عباس قال: صلي رسول الله عليه وسلم وأصحابه إلي بيت المقدس ستة عشر شهرارثم صر فت القبلة بعد.

Bermaksud: daripada ibnu abbas berkata rasullulah s.a.w dan para sahabatnya telah solat menghadap baitul maqdis selama enam belas bulan sebelum berpaling ke arah kiblat(mekkah) selepas itu .




Kemudian ia telah dinasakhkan dengan ayat quran yang memerintahkan supaya menghadap kiblat(mekkah).
قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُون[15]
Bermaksud:kerap kali kami melihat engkau(wahai Muhammad),berulang-ulang menada kelangit,maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang kau sukai. Oleh itu palingkanlah muka kamu kea rah masjidil haram(tempat letaknya ka’abah),dan dimana sahaja kamu berada,maka hadapkanlah mukamu kearahnya.(SURAH AL BAQARAH (144)


  1. Ganti hukum lebih ringan dari yang dinasakhkan.
-nasakh dalam bentuk ini hukum awal dan dahulu ada dalam Al-Quran. 
Contoh ayat alquran:
يا أيها النبي حرض المؤمنين  على القتال  إن يكن منكم عشرون صا برون يغلبون مئتين وإن يكن منكم مئة يغلبوا ألفا من الذين كفروا بأ نهم قوم لا يفقهون[16]
Maksudnya:” Wahai nabi perangsangkan orang-orang yang beriman itu untuk berperang. Jika ada diantara kamu dua puluh yang bersabar, necaya mereka dapat menewaskan 2 ratus orang (dari pihak musuh kafir tersebut), dan jika ada diantara kamu seratus orang, nescaya mereka dapt menewaskan seribu orang dari golongan kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tak mengerti.”

Dalam ayat tersebut , Allah mewajibkan orang islam itu melawan musuh dan tidak boleh meniggalka medan peperanganapabila nisbah tentera Islam dan musuh 1:10 kemudiannya hukum ini digantikan dengan hukum yang lenih ringan iaitu 1:2.


  1. Ganti hukum yang lebih berat daripada yang dinasakhkan


-Menurut Imam Syfie, tidak harus nasakh kepada hukum yang lebih berat.Ini bertetapan dengan konsep Islam itu sendiri yang tidak mahu membebankan umatnya dalam melaksanakan perintahnya. Contohnya empat peringkat pengharaman arak.
Peringkat pertama:Pada peringkat ini arak tidak diharamkan lagi. Namun terdapat ayat Al-Quran yang berbentuk sindiran berkenaan manfaat arak.
Dan dari buah tamar(kurma) dan anggur kamu jadikan daripadanya minuman haram dan makanan serta minuman yang halal, sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat satu tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang mahu menggunakan akalnya.”[17]
Peringkat kedua: Kemudian pada peringkat ini arak masih lagi tidak diharamkan lagi secara pasti walaupun terdapat sindiran tentang arak melalui ayat quran yang diturunkan pada peringkat pertama pengharaman arak. Namun pada peringkat ini terdapatnya ayat yang menerangkan banyk keburukan terhada arak daripada kebaikan atau manfaatnya.

Peringkat ketiga: Pada peringkat ini, umat islam ditegah untuk meminum arak ketika hendak menunaikan solat. Hala ini kerana terdapat sahabat yang menunaikan solat dalam keadaan mabuk dan menyebabkan bacaan ayat Al quran tersilap.
Peringkat keempat: pada peringkat inilah berlakunya pengharaman arak sepenuhnya ke atas semua umat islam.

                    II.        Nasakh tiada ganti
-Nasakh tiada ganti ialah ayat-ayat atau nas-nas yang telah dimansukhkan dari segi hukum dan tidak ada apa-apa gentian dengan hukum yang baru.
Fiman Allah Taala:
يا أيها الذين امنوا إذا نا جينهم  الرسول فقدموا بين يدي نجواكم صدقة ذلك خير لكم وأطهر فإن لم تحدوا فإن الله غفور رحيم
Maksudnya: “Wahai oramg-orang yang beriman! Apabila kamu hendak mengadap atau bertanyakan sesuatu kepada , maka hendaklah kamu bersedekah(kepada fakir miskin) sebelum kamu mengadapnya”.[18]

Dalam ayat ini menerangakan hukum bagi sahabat yang hendak menemui Rasulullah S.A.W perlulah membawa buah tangan. Dan ayat tersebut telah dimansukhkan dengan ayat yang berikutnya.



Firman Allah S.W.T:
أاشفقتم أن تقدموا بين يدي نجواكم صدقات فإذ لم تفعلوا وتاب الله عليكم فأقيموا الصلاة وأتوا الزكاة وأطيعو الله ورسوله خبير بما تعملون


[19]Bermaksud: “ Adakah kamu takut (akan kemiskinan) kerana kerap kali kamu member sedekah sebelum kamu mengadap? Kalau kamu tidak melakukan (perintah itu, dan Allah pun memaafkan kamu(kerana kamu tidak mampu), maka dirikanlah sembahyang dan tunaikanlah zakat(sebagaimana yang sewajibnya),serta taatlah kamu kepada Allah Rasulnya. Dan ingatlah Allah Maha mendalam pengetahuannya akan segala yang kamu kerjakan”.











Hikmah-hikmah nasakh:[20]

1.    Menjaga kemaslahatan hambanya kadangkala brubah mengikut kepada perubahan sesuatu keadaan.Dengan ini keperluan manusia itu sentiasa terpelihara dal kesemua keadaan juga sepanjang zaman.[21]
2.    Nasakh juga bertujuan untuk memberi keringanan bagi umat islam kerana terdapat hukum yang berat yang telah diringankan ini membuktikan kasih saying Allah terhadap hambanya.

3.    -menolak kesulitan yang timbul daripada hukum yang dinasakhkan.[22]
4.    -menjaga kemaslahatan manusia kerana itu adalah matlamat utama disyariatkan hukum syarak. Kadang-kadang kemaslihatan itu berubah mengikut keadaan semasa
5.    -munguji keimanan dan ketaqwaan seseorang dengan perintah dan laragan allah iaitu dengan mengharamkan apa yang dihalalkan dan menghalalkan apa yang telah diharamkan.
6.    -mengubah sesuatu pekara secara beransur-ansur sebagai satu peroses pendidikan seperti peroses pengharaman arak.











Cara Mengetahui Ayat  Nasakh Dan  mansukh:[23]

1. Dalam salah satu dalil nashnya harus ada yang menentukan datangnya lebih belakangan dari dalil yang lain. Contoh : ayat 13 surat al- Mujadilah,    atau   firman Allah :

الان خفف الله عنكم و علم أن فيكم ضعفا, فان يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين, وان يكن منكم الف يغلبوا الفين باذن الله و الله مع الصا برين (الانفال: 66)
  
            Ayat tersebut terdapat tanda kata-kata : “ al-Aana”    menunjukkan    datangnya ayat lebih belakangan dari ayat lain yang menentukan rasio  tentara    Islam dengan tentara kafir dengan perbandingan 1: 10, yaitu firman   Allah :

يأيها النبى حرض المؤمنين على القتال ان يكن منكم عشرون صابرون يغلبكا مائتين و ان يكن منكم مائة يغلبوا الفا من الذين كفروا بأنهم قوم لا يفقهون ( الانفال: 65)

2. Ada kesepakatan umat atau para imam bahwa ayat ayat ini    nasikh     dan yang    itu mansukh.


3. Ada riwayat sahih dari salah seorang sahabat yang  menentukan     mana yang    lebih dahulu dari kedua dalil   nash yang bertentangan atau     ada keterangan    tegas dari Nabi s.a.w. atau sahabat, seperti hadis :

كنت نهيتكم عن زيارة القبور , ألا فزورها  (رواه الحاكم )
Atau ada ungkapan :
أنزلت هذه الاية بعد تلك الاية او نزلت هذه الاية قبل تلك الاية




PENDAPAT ULAMA TENTANG NASAKH:[24]

1,         Menurut jumhur ulama, tidak ada perselisihan di antara para ulama tentang diperbolehkannya naskh dalam al-Quran. Dasarnya:
ما ننسخ من اية أو ننسها نأت بخير منها أو مثلها (البقرة : 106[25]                                       
2.         Orang Yahudi, mereka tidak mengakui adanya naskh, karena naskh itu kadang-kadang tanpa hikmah dan kadang ada hikmahnya, tetapi diketahui setelah sebelumnya tidak diketahui.

Tidak semua ayat boleh dinasakh, ayat yang tidak boleh dinasakh adalah:
1.Ayat yang mengandung hukum asal yang tidak boleh berubah dengan sebab berubahnya situasi kondisi manusia. seperti : ayat yang berkaitan dengan ibadah, akidah, keadilan dan amanah.
2.Ayat yang secara tektual menunjukkan ketentuan hukumnya berlaku sepanjang masa.
3.Ayat yang berisi berita yang tidak mengandung perintah & larangan seperti kabar tentang umat-umat terdahulu.







PENUTUP:
Kesimpulan daripada tajuk yang kami bentangkan ini, kami telah berpendapat bahawa nasakh dan mansukh ini telah memudah umat islam akhir zaman secara keseluruhan dengan penuh kesempurnaan supaya umat islam tidak merasa terbeban dengan syariat islam, kerana islam itu agama yang syumul, agama islam juga tidak membebankan umat akhir zaman. Para ulama sepakat adanya nasikh berdasarkan nash Al Qur’an dan As sunnah.  Menyimpang dari jalan yang lurus dan mengikuti jejak orang – orang yang sesat akan menjadi penyebab kesengsaraan
                                                                













SUMBER RUJUKAN.


 -  ULUMUL QUR’AN, Drs.Abu Anwar , M.Ag.
-  AL QUR’AN DAN ULUMUL QUR’AN, Drs.Muhammad Chirzin , M.A
-Abdul HA, Djalal, H. Prof., Dr. 2000. Ulumul Qur’an (Edisi Lengkap). Surabaya : Dunia Ilmu.
-AL-Khattan, Manna’ Khalil. 2006. Studi Ilmu-Ilmu Qur’an. Bogor: Pustaka Litera Antar Nusa
-Ash-Shiddieqy, Teungku M. Hasbi. 2000. Sejarah dan Pengantar Ilmu al-Qur’an dan Tafsir. Semarang : PT. Pustaka Rizki Putra
-Chirzin, Muhammad. 1998. Al-Qur’an Dan Ulumul Qur’an. Jakarta : Dana Bhakti Prima Yasa.












[1] Disarikan dari  buku karangan Atha’ Bin Khalil;   “Taisir al-Wushul  ila al-Ushul” (Bogor: Pustaka Thariqul Izzah,    2003), hal. 342-350.
[2] Sura al baqarah,106.
[3] Anwar, Rosihun, DR., M.Ag., 2008, Ulum Al-Qur’an, Pustaka Setia,
                                                                                               
[4] Wahbah Al-zuhalyl 1994:306
[5] - Badr ad Din Muhammad bin ‘Abdillah az Zarkasyi, al Burhan fi ‘Ulum al Quran, jilid II:78

[6] Qattan, Khalil, Manna’, 2000, Studi Ilmu-ilmu Qur’an.
[7] Hukum qat’I ialah hokum yang telah disepakati.
[8] ALBAIYINAH AYAT 6
[9] -Qattan, Khalil, Manna’, 2000, Studi Ilmu-ilmu Qur’an
[10] Surah Al anfal 65:8
[11] Surah  Al anfal 65: 6
[12] Surah Albaqarah 180
[13] Riwayat Tarmizi
[14] SURAH AL BAQARAH AYAT (144)                                                                                                                                  
[15] Surah Albaqarah ayat 144
[16] Surah al anfal aya 65
[17] Surah An-nahl ayat 67
[18] Surah al mujadalah ayat 12
[19] Surah Al-muajadalah ayat 13

[21] Manna’ Khalil (1998:219)
[22] Syariah islamiyyah tingkatan 5 muka surat 115
[23] Al-Qattan, Manna’ Khalil, Mabahist Fi Ulumil Qur’an, Bogor : Pustaka Lintera Antar Nusa, 2007
[24] Abdul HA, Djalal, H. Prof., Dr. 2000. Ulumul Qur’an (Edisi Lengkap)
[25] Surah al baqarah,106.

1 ulasan:

  1. tq tuan, mudah saya nak faham nasakh mansukh ni bagaimana, alhamdulillah

    BalasPadam